شناخت نظافتچیان کره ی زمین
نوشته شده توسط : امیری

در تمامی نقاط کره ی زمین، چه در حیات وحش خاکی، چه اقیانوس و دریا، چه در فرسنگ ها زیر زمین و چه در محیط زندگی انسان ها، موجودات زیادی خواسته و ناخواسته به نظافت محیط زیست خود می پردازند. در ادامه با این موجودات آشنا خواهیم شد.

 

ره پاکان

 

نظافتچیان زمین

در تمامی نقاط کره ی زمین، چه در حیات وحش خاکی، چه اقیانوس و دریا، چه در فرسنگ ها زیر زمین و چه در محیط زندگی انسان ها، موجودات زیادی خواسته و ناخواسته به نظافت محیط زیست خود می پردازند.

می خواهیم شما را با نظافتچیان زمین آشنا سازیم و بدانیم که خداوند در هر محیطی، موجوداتی را برای نظافت محیط پیرامون شان خلق کرده تا همه ما پی به اهمیت نظافت ببریم.

 

نظافتچیان جنگل

 

کفتار 

کفتارها در فروراسته گربه‌سانان از راسته گوشت‌خواران قرار می‌گیرند. کفتارهای خالدار به شکل گروهی زندگی می‌کنند و از لاشخورهای حرفه‌ای هستند. کفتارها از باقی‌مانده لاشه مردارهایی که توسط حیوانات دیگر شکار شده تغذیه می‌کنند. آنها به طور عادی در طول شب فعالیت و در طول روز در لانه‌ هایشان استراحت می‌کنند.

کفتارها با لاشه خواری باعث ایجاد فرایند پاکسازی حیات وحش و جلوگیری از بیماری های ناشی از ماندن  طولانی مدت لاشه حیوانات در محیط زیست می گردند.

کرکس

کرکس ها پرندگان مردارخواری هستند که وظیفه شان بعد از کار کفتارها شروع می شود و وجودشان برای پاکسازی حیات وحش بسیار مفید والزامی می باشد.

کرکس‌ها حیواناتی سودمند برای جلوگیری از گندیدگی و عفونت‌زایی مردارها هستند به ویژه در مناطق گرمسیر. 

اسید معده کرکس‌ها بسیار نیرومند است و باکتری‌های سیاه‌رخم، وبا و سم بوتولینوم که برای لاشه‌خواران دیگر می‌تواند مرگبار باشد در معده کرکس از بین می‌روند.

مگس، مورچه و زنبور قرمز

بعد از لاشه خواری کفتار و کرکس ها، کار مگس، زنبور قرمز و مورچه ها آغاز می شود تا از لاشه حیوان مرده فقط چند تیکه استخوان بجای بماند و استخوان ها هم به مرور زمان خاک شده و اثری از آنها نمی ماند و به این طریق تجزیه به طور کامل صورت می پذیرد تا گندیدگی و عفونت زایی مردار حیوانات و موجودات حیات وحش را به خطر نیاندازد.

 

نظافتچیان دریا

 

لجن خوار

ماهی لجن‌خوار از خانواده‌ی مکنده‌دهانان است و قابلیت هم‌زیستی با بیش‌تر ماهی‌های آکواریومی را دارد. این ماهی معمولاً به شیشه‌ی آکواریوم چسبیده و با دهان خود شیشه را می‌مکد. با این کار لجن‌های لیز و ریزی که به چشم نمی‌آیند اما وجود دارند در آکواریوم از بین می‌روند. این ماهی هم‌چنین غذاهای باقی‌مانده در کف آکواریوم و روی شن و ماسه‌ها را هم به‌راحتی می‌خورد و محیط را پاکیزه نگاه می‌دارد و بومی آمریکای جنوبی (جنوب برزیل و رودخانه آمازون) است.

 

نظافتچیان زیر زمین

 

میکروارگانیسم

نفت خام و محصولات آن، چه در هنگام استخراج و چه در مواقع حمل و نقل زمینی و دریایی، در نتیجه رخدادها و تصادف ها سبب آلودگی خاک، آب و یا به طور کلی محیط زیست می شوند. وجود هیدروکربن های نفتی در سطح دریا و در خشکی تهدیدی جدی برای اکوسیستم به شمار می آید، زیرا برای محیط زیست به شدت مضر و سرطان زا هستند. وجود نفت خام در سطح زمین، سبب آتش سوزی، آلودگی آب های زیر زمینی و آلودگی هوا نیز می شود، به همین دلیل پاک سازی این آلودگی ها باید هر چه سریع تر انجام گیرد تا محیطی ایمن و عاری از خطر داشته باشیم.

پاک سازی این آلودگی ها توسط میکروارگانیسم ها انجام می گیرد که روشی بسیار بصرف و بی ضرر می باشد.

سوسک

در قارها و مکان های چون فاضلاب ها که موجوداتی چون خفاش، موش و پرنده زندگی می کنند، اگر سوسک ها نباشند مدفوع اینموجودات کل فضای زندگی شان را می گیرد و این سوسک ها هستند که محیط زندگی آنها را پاک می گرداند.

اغلب سوسک ها از مواد آلی فاسد شده حاوی مقادیر بالای نیتروژن تغذیه میکنند و مدفوع این حشرات ، نیتروژن را به خاک باز میگرداند که مورد استفاده گیاهان قرار میگیرد .

در حقیقت ، حیات بسیاری از حیوانات دوست داشتنی ، سلامت طبیعت و حتی انسان در گرو زندگی و ادامه حیات همین سوسک های منفور است.

 

نظافتچیان شهر

 

ره پاکان

انسان

مسئول نظافت جامعه ی انسان ها، خود انسان ها می باشند که نه تنها مسئول نظافت منزل و محل کار خود می باشند بلکه نظافت خیابان ها، پارک ها و مراکز عمومی نیز به عهده آنها می باشد.

جمع آوری زباله شهری، نظافت وسایل نقلیه شهری، پارک ها وفضای سبز شهرها، خیابان ها و اتوبان ها، کوچه ها، همگی توسط نظافتچیانی صورت می پذیرد که معمولا توسط شهرداری ها مدیریت و هدایت می گردند.

این روز ها نظافت عمومی شهرها با دستگاه های سنگین و تخصصی نظافت صورت می پذیرد و نیاز به نیروی انسانی را کمتر از گذشته کرده است.

 

نظافتچیان درون بدن

 

مثانه

مَثانه (آبدان، پیشابدان، میزه‌دان) یکی از اعضای دستگاه ادراری است. این عضو مانند کیسه‌ای برای جمع شدن ادرار حاصل از فعالیت کلیه است و جدار آن ازماهیچه و بافت پیوندی ارتجاعی بوده و ماهیچه دتروسورنام دارد. مثانه انسان می‌تواند حداکثر یک لیتر ادرار در خود نگه دارد. 

دستگاه گوارش

 هر چیزی که وارد معده می‌شود با آنزیم‌های درون معده مخلوط می‌گردد تا با اجزا ساده‌تری تجزیه شود. سپس این مخلوط از معده خارج شده و به روده‌ها می‌رود تا از آنجا، مواد غذایی تجزیه شده جذب جریان خون شوند. مواد غذایی تجزیه شده از طریق جریان خون به سرتاسر بدن می‌روند و در اختیار یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند تا در آن‌ها مصرف شده یا ذخیره شوند. اجزای غذایی که جذب نمی‌شوند از بدن دفع می‌گردند (از طریق مدفوع)

 

چرا نظافتچان زمین را باید شناخت؟

زمانی که ما بدانیم همه چیز در زمین بر اساس پاکی و نظافت خلق گردیده است نظافت منزل ،نظافت راه پله یا محل کارمان را با لذت و دقت انجام می دهیم و به عنوان یک کار مهم و با اهمیت به آن می نگریم.

 

شرکت خدمات نظافتی ره پاکان همواره  در تلاش برای شناساندن ابعاد مختلف نظافت به مشتریان عزیز است تا همه با هم از پاکی و نظافت محیط پیرامونمان لذت ببریم.

 





:: برچسب‌ها: نظافت منزل, نظافت راه پله, شرکت خدماتی, شرکت نظافتی, نظافت منزل شمال تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: